Autoja ja klassikoita vuosien takaa

Oma talous ja autoilu

Autot eivät välttämättä todellakaan ole se kaikista edullisin harrastus, tai edes liikenneväline, mutta monet meistä kuitenkin harrastavat autoilua tavalla tai toisella. Tällä kertaa mietimme paria erilaista akviteettiä, mitä voisi liittyä autoiluun harrastuksena.

Klassikkoautot

Siinä missä tämän sivuston teeman mukaisesti harrastuksena voi olla itse autoje keräily, ja nimenomaan niiden klassikoiden kuten ylläoleva Porche, mutta klassikkoautoilussa on se melkoisen huono puoli, että autojen määrä on rajoitettu, ja siten niiden hintakin on korkea. Klassikko auto voi maksaa sellaisia summia ettei edes lainaa.net lainavaihtoehdot tarjota sellaisia summia – mutta onneksi monet autoharrastajista etsivätkin hieman heikompi kuntoisia autoa niitä sitten restaurointia varten.

Joku voisi jopa sanoa, ettei klassikkoautoa varten tai autoprojektia varten mitään lainoja oteta, mutta otetaanhan niitä asuntojen remonttejakin varten, joten miksei klassikonkin remontiin? Voihan se johtaa helposti siihen että parin tonnin projektista syntyy parinkymmenen tonnin arvoinen myyntikappale!

Mikä sitten ratkaisee onko auto klassikko? Toiset sanovat, että auto on klassikko kun se on tarpeeksi vanha, mutta kyllä osa uudemmistakin autoista voi olla klassikoita, tai ainakin vanhojen autojen uusia versioita – tuleeko niistä sitten koskaan todellisia klassikoita, sen kertoo aika ja tulevat sukupolvet.

Varttimaili

Varttimaili eli kiihdytyskisat kuuluvat pääsääntöisesti niille tarkoitetuille radoille, eikä yleisille teille kuten elokuvissa. Elokuvissa itse asiassa viedään kisat vielä askel pidemmälle ja laitetaan kuskit ajamaan toisia vastaan esimerkiksi parkkitalojen rampeille driftaamista, tai kaupunkien kaduille auto autoa vastaan reittiajoa – joskus sitten otetaan myös niitä varsinaisia kiihdytyskisoja. Monet kiihdytyskisojen ystävät ovat samalla myös jenkkiautojen, eli muskeliautojen ystäviä. Isot moottorit, kovat äänet, paljon tehoja ja näyttävyyttä – siitä on kiihdytysajot tehty niin moottoriradoilla, kuin off-site eli vähemmän virallisissa kisoissa. HUOM! Emme todellakaan halua edistää millään tavalla sellaisia kisoja, joita ei ajeta niille tarkoitetuilla radoilla!

Kiihdytyskisa = Kyseessä on niin sanottu seisovan mailin ajo, jossa auto lähtee kiihdyttämään suoraan lähtöviivalta. Auton nopeus mitataan mailin eli 1609 metrin kohdalla. Huippunopeustapahtumia ja kiihdystyskilpailuja yhdistäviä tekijöitä ovat nopeus sekä autojen rakentaminen ja virittäminen. Kisoissa kuitenkin useimmiten ajateaan varttimailia, millä tarkoiteaan 402 metrin kiihdytysmatkaa.

FHRA:n drag racing eli kiihdytysajojen sääntökirja on noin 170 sivuinen ohjekirja eri osineen!

Jokamiesluokka

Halvempi tapa autoharrastamiselle on jo pitkään Suomessa jatkunut jokamiesluokka. Tässä sarjassa ei polteta kumia, eikä laiteta tuhansia euroja auton rakentamiseen.

Jokamiehenluokka eli jokkis on suomalainen AKK:n alainen autourheilulaji. Autot ovat pääasiassa takamoottorisia Fiateja ja VW Kuplia, mutta etu- ja kardaanivetoiset autot ovat myös näkyvästi esillä lajissa. Jokamiesluokkaaa ajetaan noin 100 kisaa vuodessa ympäri maata ja osallistujamäärät vaihtelevat muutamasta kymmenestä satoihin kuluttajiin ja lajissa ajetaan myös SM-mestaruuksista. Kisan jälkeen auto voidaan ostaa 1500 eurolla. Suurin osa radoista on soraratoja, joissa on vaihtelevasti myös adfalttia, ja muutamia ratoja on myös mukana näistä suomalaisista moottoriradoista. Kisoja ajetaan talvella myös järvien jäällä ja vartavasten jokkista varten jäädytetyillä radoilla.

Drifting

Drifting on kisamuoto joka on tullut Aasiasta Amerikan kautta Eurooppaan ja siinä tarkoituksena on ajaa kovempaa kuin toinen, lähempää kuin toinen, ja ennen kaikkea koko ajan auto sivuluisussa ja kaamea määrä rengassavua ilmassa.

Driftingissä haetaan kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin, pitämällä auton koko arvostelualueen matkalla maksimaalisen suuressa luistokulmassa. Tämän lisäksi kilpailijan tulee suorittaa sujuvat ja nopeat suunnanmuutokset (transitiot) ilman turhia korjaamisia auton kulmassa tai kaasun asennossa.

Siinähä sitä tälle kertaa…. bensantuoksuisia hetkiä kaikille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.