Autoja ja klassikoita vuosien takaa

Harrasteauto

Laskentatavoista riippuen Suomessa on yli 50 000 harrastelijaa, joilla voi sitten olla yksi tai useampia autoja tai autoprojekteja. Autoharrastaja ajelee omalla silmäterällään useimmiten vain kesäkuukausina kun Suomessa on lämmintä, aurinko paistaa eikä teillä ole suolaa.

Jos et aja harrasteautollasi vuoden ympäri, saat auton seisontaan ja takaisin liikennekäyttöön helposti. Riittää, että ilmoitat vakuutusyhtiöllesi liikennekäyttöönotosta tai liikennekäytöstäpoistosta.

Millainen harrasteauto kannattaa ostaa?

Muutama vuosi sitten Ruotsissa tehtiin pientä harrasteauto kyselyä, ja tuon kyselyn perusteella muutama auto nousi esille sijoitusmielessä, siis jos osaa entisöidä auton kuntoon. Tällaisia autoja olivat mm. Alfa Romea GTV 70-luvun puolivälistä, Citroen CX GTi, Fiat X1/9, Jaguar XJR, Peugeot 205 GTi, Range Rover, Triump Spitfire 70-luvulta sekä ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golf autot. Tästäkin listauksesta näkee, että sanalla autoklassikko tai harrasteauto, voidaan tarkoittaa myös autoja, jotka eivät ole amerikan V8-malleja.