Autoja ja klassikoita vuosien takaa

Klassikkoautoilu harrastuksena 2020 luvulla

Jos miettii autoharrastusta, niin välttämättä ei tule mieleen kaikista mahdollisesti kallein harrastus, mutta harrastus, missä on hyvä tuntea autot.

Autoilu itsessään on useamman harrastus nykyään kuin esimerkiksi 70-luvulla, mutta varsinainen klassikkoautoilu vaatii jo jonkinverran sekä tilaa, aikaa, että rahaa, joten klassikkoautoharrastus ei ole kasvanut samassa mittakaavassa kuin muu autoilu. Esimerkiksi erilaisia autoilusarjoja kilpailumielessä on vuosien varrella tullut lisää alkaen niistä jokamiesluokan autoista aina erikoisluokkiin, Ferrareihin ja vastaaviin saakka – eli autourheilun parissa sitä vasta rahaa saakin kulumaan.

Nettikasino NetBet tarjoilee satojen peliensä joukossa myös sellaisia pelejä, joiden voiton onnekkaana saadessaan, voisi hyvinkin hankkia itselleen arvostetun autoklassikon. Kasinoilla vain pitää muistaa, että pelaaminen on aina 100% sattumaa, ja useimmat häviävät kuin voittavat, vaikka miljoonavoittojakin vuosittain jaetaan Euroopassa useita.

Klassikkoauto sijoituksena

Klassikkoautoon voi suhtautua kuin sijoituksena, jos on valmis sijoittamaan jo alussa rahaa ja hankkii oikeasti harvinaisen auton. Klassikossa, joka on arvokas, on oltava kaikki mahdollinen joko alkuperäistä tai alkuperäinen varaosa. Mitä lähempänä alkuperäistä kuntoa autoharvinaisuus on, sitä arvokkaampi se on ja arvokkaimmat autoklassikot maksavat miljoonia.

Vuonna 2019 noin 50 000 suomalaista omisti harrasteauton, ja Euroopassa harrastajia on satoja tuhansia. Joidenkin näiden harrastajien autotalleissa on kymmeniä autoja, toisilla vain yksi, mutta sekin voi olla yksi maailman harvinaisimmista. Esimerkiksi vuonna 2018 myytiin Kaliforniassa Monterey Car Showssa vuoden 1962 klassikko Ferrari GTO kymmenien miljoonien dollarien vaihtaessa omistajaa (48,4 miljoonaa dollaria). Kyseinen auto olli voittanut yhdeksän kymmenestä kilpailusta mihin se osallistui, kuten Le Mans 24 tuntia sekä Tour De France. Vastaavaa merkkiä oli vuonna 2018 jäljellä maailmalla tiettävästi vain 36 kappaletta.

Mutta voi ”tavallisellakin” autolla ansaita, esimerkiksi 2014 myytiin Englannissa huutokaupassa 1973 Volvo P1800ES Sport Wagonin hintaan 92 400 dollaria, vaikka auton arvoksi oli arvioitu ennen huutokauppaa ”vain” 30-40 000 dollaria.

Suomessakin on kerrottu eräästäkin suomalaisesta miehestä, joka toi Italiasta vuoden 1996 Ferrarin, josta maksoi tinkimisen jälkeen reilut 32 000 euroa, ja joka arvo on nykyään kevyesti yli 100 000 euroa – sekin kylläkin Ferrari, ja moitteettomassa kunnossa.

Mutta vastaavasti esimerkiksi Rolls Roycen 80-luvun hyväkuntoisia versioita voi Euroopasta ostaa muutamalla tuhannella eurolla, eikä niiden hinnat siitä nouse – miksei? Kun taas vastaavasti saksalaisen Porschen 911-mallit 1964–1989 näyttävät nousseen 31 prosentista jopa satoihin prosentteihin, riippuen auton nykykunnosta.

Klassikon vakuuttaminen

Vanhalla klassikkoautolla ei ajella talvella. Se ei saa joutua talven suolan tai loskan kohteeksi, joten näillä harrasteautoilla ajetaan ainoastaan kesäisin, ja silloinkin mielellään aurinkoisella säällä.

Kakkosauton vakuuttaminen oli vielä vuoteen 2017 kalliimpaa, kuin ykkösauton, mutta kynnys harrasteauton hankintaan madaltui tuon vuoden 2017 liikennevakuutusuudistuksen myötä. Uusi vakuutus mahdollistaa kakkosautoon samat bonukset kuin siihen arkisin käytössä olevaan autoon. Suomessakin useampi vakuutusyhtiö tarjoaa vakuutuksia autovanhuksille.

Klassikolla ansainta?

Kuten jo aiemmin listattiin, autovanhus voi toimia sijoituksena, jos alusta alkaen on tiedossa, että kyseinen auto on sekä suosittu, haluttu, että harvinainen. Nykyään kuitenkin harrastajia ja keräilijöitä on sen verran paljon kansainvälisesti, että todellisia ”uusia” harvinaisuuksia eli latolöytöjä enää nykyään harvemmin tapahtuu.

Esimerkiksi nyt 2000-luvulla vanhempien italialaisten urheiluautojen (kuten harvinaisemmat versiot Ferrareista) hinnat ovat nousseet pilviin autoharrastajien ja sijoittajien kasvavan kiinnostuksen myötä. Eikä vain Ferrarin, mutta myös Lamborghinin sekä esimerkiksi Alfa Romeon. Esimerkiksi Ferrarin ylimääräinen 500. kappale Ferrari La Ferrari, myytiin huutokaupalla miljoonien eurojen hinnalla! Nouseeko tällaisen auton arvo tulevien vuosien aikana? Ei välttämättä, sillä lähtöarvo on jo niin kova, sen sijaan, jos olet saanut käsiisi hyvä kuntoisen erikoisferrarin 60-luvulta, istut lottovoiton päällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.